پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 151099
کاهش نرخ سود بانکي با شيب ملايم باشد
تاریخ انتشار : 1394/01/31 08:19:57
نمایش : 1548
مديرعامل بانک مهر اقتصاد درباره دلايل مقاومت برخي از بانک‌ها براي رعايت نرخ واقعي سود تسهيلات بانکي و اقدام به دريافت بيشتر سود از تسهيلات گيرندگان، گفت: مطمئنا بانک‌هايي که بيش از سقف منابع ممکن خود تسهيلات پرداخت کرده باشند، حتما در اين مسير با مشکل مواجه مي‌شوند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، اين روزها نرخ سود بانکي به بحث داغ ميان محافل بانکي و رسانه‌ها تبديل شده است؛ از کاهش نرخ سود بانکي متناسب با نرخ تورم تا نرخ سود تسهيلات.

اما موضوعي که در اين ميان شايد بيش از کاهش نرخ سود بانکي دغدغه مردم باشد، نرخ سود تسهيلات بانکي است؛ چراکه به اعتقاد فعالان اقتصادي، همه آنچه که بانک‌ها در ظاهر به عنوان نرخ سود تسهيلات اعلام مي‌کنند، صوري بوده و در عمل سود بيشتري از تسهيلات‌گيرندگان دريافت مي‌کنند.

حسن روحاني هفته گذشته در نشست توسعه اقتصادي و سرمايه‌گذاران ايراني مقيم خارج از کشور در رشت در حالي که سود بانکي را يکي از موانع توليد براي داخل کشور دانست، تاکيد کرد: بانک‌هاي ما گويا خود را به کوچه علي چپ زده‌اند؛ چراکه در کشوري که تورم از ۴۰ درصد به ۱۵ درصد رسيده، سود بانکي هنوز براساس همان ۴۰ درصد محاسبه مي‌شود.

به گفته وي، شوراي پول و اعتبار و ستاد اقتصادي دولت اين مساله را دنبال مي‌کنند و امسال دولت سود در بخش ريالي را پايين آورده و درصدد پايين آوردن سود در بخش ارزي است.
در همين رابطه، غلامحسين تقي نتاج، مديرعامل بانک مهر اقتصاد در گفت‌وگو با «افکارنيوز» اظهار داشت: همان‌طور که مي‌دانيد، با توجه به اين‌که نرخ تورم براساس اعداد و ارقام کاهش پيدا کرده، اين موضوع بايد باعث شود که نرخ سود تسهيلات بانکي و قبل از آن، نرخ سود سپرده‌هاي بانکي کاهش يابد.

وي افزود: آمار نرخ تورم و روند آن را که مشاهده مي‌کنيم، توقع اين است که نرخ پول هم کاهش يابد.
مديرعامل بانک مهر اقتصاد تصريح کرد: براساس اين کاهش، دقت بايد داشته باشيم که در موسسات پولي و بانکي دو طرف از آحاد مردم در آن دخيل هستند و اقتصادشان تحت‌تاثير قرار مي‌گيرد؛ يکي سپرده‌گذاران هستند که از خود مردم هستند و يک بخش ديگر هم تسهيلات‌گيرندگان هستند که آنها هم تعدادشان خيلي زياد است.

نتاج با ذکر مثالي عنوان کرد: در حال حاضر بانک ما بيش از ۱۲ ميليون سپرده‌گذار دارد و تقريبا ۱۰.۵ ميليون نفر هم از وام و تسهيلات بانکي بهره‌مند شده‌اند.
وي با بيان اين‌که هر کدام از بانک‌ها را بررسي کنيد، همين‌طور هستند، متذکر شد: بر اين اساس، نرخ سود سپرده بانکي در مرحله اول بايد متناسب با نرخ تورم کاهش پيدا کند.
مديرعامل بانک مهر اقتصاد تاکيد کرد: آنچه که دولت ابلاغ مي‌کند، همه ما ملزم به رعايت آن هستيم، اما توصيه کارشناسي ما اين است که کاهش نرخ سود بانکي با يک شيب ملايم اتفاق بيفتد و شيب يک و دو درصد خيلي خوب است.

نتاج عنوان کرد: در حال حاضر براساس آخرين وضعيتي که وجود دارد، نرخ ۲۲ درصد را براي سپرده‌هاي مدت‌دار داريم که آن را مي‌توان به ۲۰ درصد رساند؛ ظاهرا نظر اجماعي بانک‌ها هم همين است.
وي اظهار داشت: به طور طبيعي بعد از ۳ ماه تا ۶ ماه نرخ سود تسهيلات بانکي نيز قابل کاهش دادن است.
مديرعامل بانک مهر اقتصاد متذکر شد: سپرده‌هاي جديد با نرخ‌هاي هزينه جديد بايد وارد منابع بانک‌ها شود تا از محل آن بتوانند متعاقبا وام‌ها و تسهيلات ارزان‌قيمت‌تر را پرداخت کنند و به متقاضيان بدهند.
نتاج درباره دلايل مقاومت برخي از بانک‌ها براي رعايت نرخ واقعي سود تسهيلات بانکي و اقدام به دريافت بيشتر سود از تسهيلات گيرندگان، گفت: مطمئنا بانک‌هايي که بيش از سقف منابع ممکن خود تسهيلات پرداخت کرده باشند، حتما در اين مسير با مشکل مواجه مي‌شوند.
وي افزود: آنهايي که درصد مصارف يا تسهيلات ۱۱۰، ۱۲۰ درصد دارند، آمدند از بانک مرکزي به نوعي استقراض کردند و اين کار را انجام دادند، به همين دليل به طور قطع در اين مسير با مشکل نقدينگي مواجه مي‌شوند.
مديرعامل بانک مهر اقتصاد ادامه داد: اين در حالي است که مجموعه‌اي که نُرم‌هاي منطقي مصرف بانکي را رعايت کردند، مشکل نخواهند داشت و مي‌توانند ابلاغيه‌هاي بانک مرکزي را عينا اجرا کنند.
نتاج متذکر شد: متاسفانه در دوره‌هاي قبل دقيقا از همين ناحيه ضربه خورديم که بيش از حد منابع‌شان مصرف کرده بودند.
وي در پاسخ به اين پرسش «افکارنيوز» که آيا کاهش نرخ سود سپرده بانکي باعث خروج منابع سرمايه‌گذاران از بانک‌ها مي‌شود يا خير؟ اظهار داشت: اگر همه بازارهاي کشور هماهنگ با بازار پول مديريت بشود، اتفاقي نمي‌افتد.
مديرعامل بانک مهر اقتصاد با بيان اين‌که همه فشارها در گذشته اغلب روي بازار پول بود، عنوان کرد: اگر اين هماهنگي در مديريت بازار انواع کالاها، بازار سرمايه و نيز بازار پول اتفاق بيفتد، مطمئنا اين مشکل اتفاق نخواهد افتاد.
نتاج خاطرنشان کرد: روند کار اين است که در حال حاضر اين هماهنگي دارد روز به روز تقويت مي‌شود و اميدواريم اين هماهنگي به صورت جدي‌تر اتفاق بيفتد.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html